Niebiesko czarne logo Totalbank.plOdpowiadamy na Twoje pytania
Element ozdobny

Dlaczego banki podnoszą opłaty?

Jak podaje Komisja Nadzoru Finansowego banki w Polsce zamknęły rok 2013 zyskiem na poziomie 15,5 miliarda złotych. Czy z związku z takimi wynikami również zyskujemy my — klienci?

Bardzo ostrożne szacunki wskazują na to, że tak dobre wyniki zostały uzyskane dzięki drenowaniu naszych kieszeni. Czy klienci banków korzystają na dobrych wynikach banków?

Okazuje się, że według Narodowego Banku Polskiego nastąpił wzrost opłat i prowizji niemal we wszystkich bankach. To my wszyscy płacimy coraz więcej na utrzymanie banków i korporacji finansowych.

Znaczny spadek opłat — z 1,3% do 0,5% — za usługi interchange czyli opłaty pobierane przez banki i organizacje kartowe od przedsiębiorców za obsługę płatności bezgotówkowych w sklepach, sprowokowały banki do „odrabiania” strat poprzez podnoszenie opłat klientom banków.

Pamiętaj, powyższe opłaty były w Polsce o ponad 50% wyższe niż w innych krajach. Można więc uznać, że era bezpłatnych rachunków to już przeszłość. Banki, które pobierały opłaty za konta podnoszą opłaty, inne uzależniają opłaty od częstotliwości korzystania z konta lub wpłaty na rachunki.

Jeśli opłata za prowadzenie konta nie wystąpi wprost to należy się liczyć z tym, że banki coraz częściej „wymuszą” tę opłatę poprzez korzystanie z karty bankomatowej. Spotykamy się coraz częściej z opcjonalnymi opłatami za karty, zobowiązywaniem klientów do korzystania z kart zarówno poprzez dokonywanie wypłat z bankomatów czy dokonywaniem płatności za ich pomocą.

Uzależnianie opłat od średnich obrotów miesięcznych na rachunków czy na kartach jest coraz powszechniejsze. Aby mieć konto za darmo trzeba się będzie wykazać dużą lojalnością wobec banku. Banki wprowadzają do oferty nowe produkty dla nowych klientów, jednocześnie tym najbardziej lojalnym i długoletnim podwyższają opłaty na tzw. „starych kontach”. Należy się spodziewać, że klienci posiadający więcej kont będą z nich rezygnować.

Każdy bank zobowiązany jest do informowania klienta jeśli dokonuje zmiany swojej taryfy prowizji i opłat. Pamiętajmy jednak, że tylko zmiana Regulaminu wymusza na bankach powiadomienie klienta poprzez wysłanie go na adres korespondencyjny do klienta.

Warto poświęcić kilka minut na zapoznanie się ze zmianami, szczególnie że możemy brak zgody na nowe warunki wykorzystać do wypowiedzenia umowy rachunku. Zmiany taryfy opłat i prowizji są tylko sygnalizowane na stronach internetowych lub oddziałach banku.

Pamiętaj, nie musimy przyjmować tych nowych „cen”. Mamy prawo zmienić sobie bank i należy z tego uprawienia korzystać. Tylko nasza postawa może wywrzeć na instytucjach finansowych presję i ograniczyć apetyty banków do nadmiernego bogacenia się. Bank powinien zajmować się kreacją pieniądza, udzielaniem kredytów oraz tworzenie dobrej oferty depozytowej.

Banki muszą walczyć o zaufanie klienta coraz lepszą obsługą, jakością produktów, nowoczesnością i zastosowaną technologią, a nie podwyższaniem opłat lub tworzeniem trudnych do spełnienia warunków, które znoszą te opłaty.

Nieuzasadniona jest w tej sytuacji lojalność klientów i obdarzanie banków dużym zaufaniem. A jednak badania opinii publicznej wskazują, że główną cechą, która klientów do banku przekonuje i podwyższa poziom zaufania to jakość i za jakość jesteśmy gotowi zapłacić.